Ahad, 26 Julai 2009

MUKJIZAT NABI MUHAMMAD S.A.W


MUKJIZAT NABI MUHAMMAD S.A.W


Sebelum datangnya agama Islam tanah Arab dihuni oleh suku-suku yang suka berperang. Pertentangan berlaku sehingga beberapa generasi dan kadangkala memuncak dalam pertarungan berdarah sehingga ratusan jiwa melayang. Kemusyrikan menguasai bangsa Arab, dan rumah suci Tuhan yang dibina oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail dipenuhi oleh ratusan patung-patung sembahan.


Dalam keadaan kegelapan yang meliputi jazirah Arab di saat itu maka munculkan suatu sinar terang dengan lahirnya Nabi Muhammad s.a.w. Belum pernah ada, baik sebelum maupun sesudahnya seorang insane yang ditempatkan dalam situasi penuh pertentangan tapi Berjaya membersihkan masyarkatnya dari aneka ragam kejahatan kecuali Nabi Muhammad. Ajaran Nabi Muhammad yang praktis telah mengubah suku bangsa biadab menjadi orang beradab. Beliau adalah seorang yang soleh dan nabi terakhir serta terbesar.


Nabi Muhammad s.a.w. adalah nabi Islam dan seorang yang sangat dermawan dan selalu berbuat kebajikan. Beliau tidak hanya melaksanakan tugas yang mustahil dalam mempersatukan berbagai bangsa Arab yang biadab, tetapi juga melahirkan suatu masyarakat yang telah menciptakan revolusi terbesar dalam sejarah umat manusia.


Nabi Muhammad s.a.w. telah dilahirkan di Mekah pada tahun 571 Masehi. Beliau adalah berketurunan keluarga bangsawan Arab, iaitu Bani Hasyim dari suku Quraisy, suku yang dipercayai memelihara Kaabah yang dibangunkan oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail. Ayah Nabi Muhammad bernama Abdullah, adalah anak bongsu dari datunya Abdul Mutalib, penjaga Kaabah. Abdullah meninggal dunia sebelum anaknya lahir. Manakala ibu Nabi Muhammad yang bernama Aminah pula meninggal dunia enam tahun kemudian.
Semasa kecilnya beliau telah diasuh oleh datuknya Abdul Mutalib. Ketika Abdul Mutalib meninggal dunia 2 tahun kemudian, Nabi Muhammad s.a.w. telah diasuh pula oleh bapa saudaranya Abu Talib.


1. Mukjizat semasa kecil.


Ketika Nabi Muhammad s.a.w dalam kandungan ibunya dua bulannya Abdullah meninggal dunia di Madinah. Bapanya telah meninggalkan pusaka kepada Nabi Muhammad berupa lima ekor unta, beberapa ekor kambing dan seorang hamba yang bernama Ummu Aiman.
Sebelum mendapat pengasuh khas, Nabi Muhammad disusukan oleh Suwaibah, seorang hamba kepada bapa saudaranya Abu Lahab. Walaupun Suwaibah menyusukan baginda beberapa hari saja, tetapi baginda tetap mengenangkan jasanya.


Setelah beberapa hari Nabi Muhammad disusukan oleh Suwaibah, datanglah beberapa orang wanita Badwi dari Bani Said ke Mekah. Mereka sangat masyhur kerana pandai menyusu dan mengasuh bayi. Mereka mencari keluarga kaya yang mahu menyerahkan anak mereka untuk disusu dan diasuh.


Di antara mereka yang mencari bayi untuk disusu ialah Halimatus Sa’adiah. Kedatangannya ke Mekah adalah kerana kehidupan ke kampong yang melarat.


Pada mulanya setiap kali Abdul Mutallib menawarkan cucunya kepada wanita yang mencari bayi itu, semuanya menolak termasuk Halimah sendiri. Tetapi kerana tidak mendapat yang lain, lalu diterimanya. Halimah tidak mendapat bayi yang lain kerana keluarga hartawan enggan member anak mereka kerana melihat keadaan Halimah yang daif.


Halimah membawa pulang bayi itu ke kampungnya. Sejak Halimah menyusu anak yatim itu, rumahtangganya menjadi bahagia. Kehidupan mereka bertambah makmur. Mereka menjadi orang yang berada kerana binatang ternakan mereka semakin menjadi bertambah banyak. Pendapatan mereka bertambah.


Hanya dalam jangka masa yang singkat mereka menjadi orang yang berada di kalangan Bani Said. Kemewahan mereka menjadi buah mulut orang.


Pada suatu ketika di perkampungan Bani Said datang dua orang malaikat yang Allah tugaskan untuk membedah dada Nabi Muhammad bagi membuang kotoran supaya bersih daripada segala tabiat buruk sebagai persiapan untuk menjadi nabi dan rasul.


Anak-anak Halimah mengsyaki saudara suasana mereka adalah anak yang luar biasa kerana apabila Nabi Muhammad melalui padang pasir yang sunyi itu selalu kedengan suara member salam kepadanya. Mereka agak hairan kerana tidak nampak seorang manusia pun di kawasan itu.


Ketika Nabi Muhammad berumur 6 tahun, ibunya membawa bersama Ummu Aiman mengunjungi keluarga ayahnya di Madinah dan menziarahi kubur ayahnya.
Dalam perjalanan pulang ketika sampai di Abwak, ibunya jatuh sakit dan Aminah meningal dunia. Dia telah dikebumikan di situ juga.


Ummu Aiman membawa Nabi Muhammad pulang ke Mekah dan menyerahkan Nabi Muhammad kepada datuknya Abdul Mutalib. Tetapi hidup bersama datuknya tidak lama, Abdul Mutalib pula meninggal dunia ketika Nabi Muhammad telah berusia 12 tahun.
Selepas kematian Abdul Mutalib, Nabi Muhammad dipelihara pula oleh bapa saudaranya yang bongsu iaitu Abu Talib. Walaupun Abu Talib seorang yang miskin tetapi beliau dimuliakan oleh masyarakat Quraisy kerana kebaikan akhlaknya.


2. Akhlak Nabi Muhammad.


Di kalangan masyarakat kaumnya, beliau terkenal sebagai orang yang jujur dan amanah. Beliau tidak pernah berbohong. Oleh kerana kebaikan dan kejujurannya itu, beliau telah digelar sebagai Al Amin yang bererti ‘amanah’.


Kaumnya sangat suka kepadanya kerana beliau ringan tulang, suka menologn orang susah, suka menyampaikan hajat orang dan menghormati tetamu.


Beliau sudah biasa hidup sederhana sejak kecil lagi dan tahu mencari rezeki dengan titik peluh sendiri. Sejak kecil lagi beliau berusaha menggembala kambing secara mengambil upah dari orang Quraisy. Dengan menggembala kambing itu beliau dapat melatihkan jiwanya untuk kasihan kepada yang lemah kerana sudah terdidik dengan sifat menyayangi ternakan.


3. Bentuk dan rupa Nabi Muhammad.


Nabi Muhammad adalah seorang kacak, badannya sederhana iaitu tidak tinggi dan tidak rendah. Kepalanya dikatakan kelihatan besar dengan rambutnya yang hitam pekat, lebat dan berikal menutuo telinganya.


Kedua-dua keningnya lebar dan melengkung ke bawah dengan lebatnya dan bertaut pula. Mukanya kelihatan jernih. Matanya kelihatan besar. Bulu matanya panjang melentik.
Hidungnya tinggi dan kecil malah lurus melancip ke hujung. Gigi depannya kelihatan jarang. Di bawah mulutnya kelihatan janggutnya yang panjang dan lebat hingga ke dada. Lehernya jinjang. Dadanya bidang. Kulitnya halus dan bersih.


Beliau selalu tegas dalam apa juga perkara. Kemahuannya kuat. Membuat sesuatu tanpa ragu-ragu dan was-was. Oleh kerana sifat-sifat dan watak-wataknya sedemikian rupa orang selalu hormat dan kagum kepadanya lebih-lebih lagi kerana akhlaknya yang baik dan berbudi bahasa.
Sejak beliau bernikah dengan Siti Khadijah, kehidupannya agak tenang dan tenteram. Dan kehidupan sehari-harinya adalah serba cukup sehingga tidak memerlukan bantuan bapa saudaranya Abu Talib.


4. Memencil diri dan menjadi rasul.


Kehidupan Nabi Muhammad dengan Siti Khadijah sentiasa dalam rukun dan damai. Tiada masalah yang timbul dalam pergaulan rumahtangga mereka, cuma menjejaskan perasaannya apabila dua orang puteranya Kasim dan Abdullah meninggal dunia.


Beliau sering memikirkan nasib kaumnya yang sesat dan mungkar. Nabi Muhammad berasa tidak berdaya untuk membetulkan masyarakatnya yang sesat dalam kepercayaan dan amalan mereka. Oleh itu beliau teras kota Mekah itu terlalu sempit dan panas kepadanya. Beliau memerlukan tempat yang tenang dan terasing daripada orang ramai.


Disebabkan itu beliau pergi ke sebuah bukit yang jauh yang bernama Gua Hira. Bukit itu kini terkenal sebagai Jabal Nur, iaitu Bukit Cahaya kerana di situlah terpancarnya cahaya wahyu yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w.


Semasa beliau hamper dilantik menjadi rasul, beliau sering bermunajat kepada Allah di Gua Hira. Pada 17 Ramadhan bersamaa 6 Ogos 610 Masihi ketika umurnya 40 tahun, malaikat Jibril telah datang kepadanya membawa perintah Allah, iaitu wahyu pertama melantiknya menjadi nabi akhir zaman dan pada hari itu juga diturunkan ayat al quran yang pertama.


Pada mulanya beliau didatangi oleh malaikat yang membawa sehelai tulisan dan menyuruhnya membawa tulisan itu dan berkata : “Bacalah”. Nabi Muhammad menjawab dengan terperanjat : “Saya tidak tahu membaca” Malaikat itu mendakap Nabi Muhammad dengan kasar sehingga beliau tidak berdaya hendak bergerak, selepas itu dilepaskan kembali sambil berkata : “Bacalah” Nabi Muhammad tetap menjawab : “Saya tidak dapat membaca”
Kemudian malaikat itu mendakap lagi dengan kasar sehingga beliau tidak berdaya hendak meronta.


Nabi Muhammad tetap juga menjawab dengan jawapan yang sama. Selepas itu malaikat itu mendakapnya lagi buat kali ketiga sehingga Nabi tidak lagi berdaya. Setelah itu barulah Nabi Muhammad ikut membaca apa yang dibacakan oleh malaikat itu, iaitu ayat surah Al Alaq, ayat 1-5 yang berbunyi :

Maksudnya : “Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan nama Tuhanmu yang teramat mulia. Yang mengajar manusia barang apa yang tidak diketahuinya.”.


Kemudian Nabi Muhammad ikut membaca seperti yang dibaca oleh malaikat Jibril itu sehingga terpahat di dalam hatinya. Selepas itu malaikat itu pergi dan hilang.


Nabi Muhammad tersentak bagai dibangunkan. Badannya gementar. Dengan tergopoh-gopoh, beliau bergegas pulang ke rumahnya. Badannya menggigil bagai orang demam. Dia menyuruh isterinya menyelimutkan tubuhnya.


Setelah sejuk reda, Khadijah bertanya kepada suaminya apa yang telah berlaku. Lalu Nabi Muhammad menceritakan apa yang berlaku di Gua Hira. Lalu khadijah berkata dengan jujur:
“Demi Allah ! Allah tidak menyusahkan kamu. Kamu adalah seorang yang selalu menghubungi saudara mara, selalu menolong orang yang susah, memberi makan kepada tamu dan selalu menyampaikan amanah kepada yang punya”


5. Penganut Islam yang pertama.


Orang yang pertama menganut agama Islam ialah isterinya Khadijah, sepupunya Ali bin Abu Talib dan anak angkatnya Zaid bin Harisah. Mereka bertiga inilah yang member kekuatan kepada Nabi Muhammad untuk meneruskan dakwah Islamiahnya. Kemudian beliau mencari sahabat-sahabat yang rapat dan mesra dengannya. Di antara sahabat yang mesra itu ialah Abu Bakar bin Abi Qubafah At Tami, beliau adalah orang luar pertama yang masuk dan lain-lain lagi.
Kesemua mereka menganut agama Islam selepas 3 tahun bersembunyi-sembunyi. Kalau diketahui oleh orang-orang Quraisy yang musyrik pasti mereka akan dianiaya.


6. Tahun dukacita.


Sepucuk surat pengisytiharan yang ditandatangani oleh setiap pemimpin-pemimpin suku Bani Quraisy Mekah digantung di Kaabah. Isi surat itu mengingatkan masyarakat Mekah agar tidak memberi sebarang pertolongan dan kerjasama terhadap kaum keluarga Bani Hasyim.


Masyarakat Mekah juga dilarang mengadakan apa-apa perhubungan ekonomi dan social dengan keluarga itu. Tindakan kejam orang kafir Mekah itu telah membuatkan kaum keluarga Bani Hasyim menderita sehingga mereka terpaksa membelanjakan keseluruhan kekyaan mereka bagi mengelakkan kebuluran. Setelah segala harta habis mereka terpaksa hidup dengan memakan daun-daun dan akar-akar kayu. Keadaan ini menjejaskan kesihatan bapa saudara baginda, kemudian beliau telah jatuh sakit dan meninggal dunia.


Dalam kesedihan di atas kematian bapa saudaranya, Rasulullah ditimpa lagi dengan ujian yang paling berat di mana isterinya Khadijah pula jatuh sakit dan meninggal dunia selepas 3 hari Abu Talib meninggal. Dengan kematian dua orang yang dikasihinya itu, ini menjadikan tahun itu penuh kesusahan.


Sejak kematian Abu Talib dan Siti Khadijah, masyarakat Quraisy mengambil kesempatan menindas Nabi Muhammad dan pengikut-pengikutnya. Dahulu mereka segan kerana adanya Abu Talib dan Khadijah.


Kekejaman kaun Quraisy amat dirasakan oleh nabi dan pengikut-pengikutnya. Dalam masa kesedihan itu, Allah memberi rahmat dan sejenis anugerah sebagai hiburannya. Allah utuskan Jibril menjemput Rasulullah untuk membawa beliau dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa kemudian dimikrajkan ke langit hingga ke Sidratul Muntaha.


7. Rasullah wafat.


Selepas dua tahun perjanjian Hudaibiyah, kedua-dua pihak (Islam dan Quraisy) mematuhi perjanjian itu. Pada tahun ke lapan hijrah, puak Quraisy telah melanggar perjanjian itu.
Dalam masa itu juga Rasulullah dapat mempengaruhi kebilah-kabilah Arab di pedalaman membuat perjanjian dengannya. Dengan itu ternyata kerugian di pihak Quraisy. Dengan segera Rasulullah mengerahkan tenteranya seramai 10,000 orang yang dipimpin oleh baginda sendiri. Lalu Rasulullah mara ke Mekah dan berkhemah di luar kota Mekah. Orang Mekat menjadi takut.


Selepas Rasulullah berucap mengenai penaklukan itu, orang Mekah menunggu hukuman kesalahan mereka kerana melanggar perjanjian. Lalu Nabi mengisytiharkan mereka diampuni.
Pada tahun sepuluh hijrah, Rasulullah pergi ke Mekah menunaikan Haji Widak yang disertai oleh 100,000 pengikutnya. Itu adalah merupakan haji terakhir bagi Nabi Muhammad.


Rasulullah jatuh sakit kira-kira tiga bulan selepas pulang daripada mengerjakan haji itu. Orang-orang Islam bimbang dengan keuzuran beliau. Oleh kerana orang ramai terlalu bimbang, Nabi telah berucap kepada mereka. Beberapa hari kemudian, Rasulullah pun wafat dalam usia 63 tahun iaitu pada 12 Rabiulawal tahun II hijrah bersamaan Jun 62 Masihi.


Beliau tidak meninggalkan sebarang kekayaan atau harta walaupun menjadi ketua pemerintahan negara Islam yang pertama. Beliau hanya meninggalkan Al Quran dan Sunnahnya. Ajarannya tidak terhenti apabila beliau wafat. Sebaliknya ajaran baginda telah disambung oleh sahabat-sahabat dan pengikut-pengikutnya setia.


8. Mukjizat Rasulullah s.a.w


Di antara sekian banyak mukjizat Rasulullah s.a.w. Al Quran adalah mukjizat baginda yang terbesar. Manakala mukjizat-mukjizat baginda yang lain adalah tentang pada pemimpin Quraisy yang bersumpah untuk membunuhnya lalu Rasulullah s.a.w keluar kehadapan mereka lantas baginda mengambil segenggam tanah lalu berkata : “Buruklah muka kamu semua akibat penyakit cacar”.


Maka dengan izin Allah kesemua muka-muka orang Quraisy itu dipenuhi dengan bintik-bintik merah kecil yang memenuhi wajah mereka.


Manakala dalam Perang Badar pula Rasulullah s.a.w pernah menaburkan tanah ke muka suatu kaum maka Allah S.W.T telah membinasakan mereka.


Apa yang berlaku pada diri Suraqah bin Malik, ketika dia mengekori baginda yang sedang berhijrah ke Madinah lalu kaki kuda Suraqah terbenam ke dalam tanah yang keras kerana berniat hendak membunuh Rasulullah s.a.w juga merupakan mukjizat kenabian baginda.
Rasulullah s.a.w pernah mengusap punggung anak kambing betian yang belum dikahwini oleh kambing jantan, setelah usapan itu anak kambing itu telah mengeluarkan air susunya. Kambing itu adalah kepunyaan Ummu Mukbud.


Rasulullah s.a.w pernah mendoakan Umar bin Khattab agar Allah S.W.T menguatkannya dengan Islam. Baginda pernah mendoakan Ali bin Abi Talib agar Alah menghilangkan penyakit panas badannya. Rasulullah juga pernah meniup kedua mata Ali yang sakit dan semua penyakit yang didoakan oleh Rasulullah itu sembuh seketika itu juga.


Rasulullah s.a.w pernah mengembalikan mata Qatadah bin Mu’man setelah matanya itu terkeluar dari kelopaknya. Baginda pernah mendirikan sembahyang meminta hujan dan hujan pun turun selama seminggu. Kemudian baginda minta agar cuaca menjadi terang kembali dan awan pun menghilang. Baginda juga telah memohonkan doa kutukan bagi Utaibah bin Abu Lahab dan singa pun meneramnya di Zaraqa’ (Syam).


Pada malam baginda diutus menjadi Rasul, segala batu dan pokok mengucapkan salam kepada beliau dan baginda berkata, “Sesungguhnya aku melihat batu di Mekah mengucapkan salam kepadaku sebelum aku diutus menjadi Rasul, pokok-pokok tundak hormat padaku dan batu kerikil bertasbih di tapak tanganku.” Begitu juga sekumpulan kambing mengeluh kepada beliau tentang keletihannya dan seekor keldai mengadu kepadanya tentang perkerjaannya yang berat dan diberi makanan yang sedikit.


Baginda telah memberitahu pada kaum muslimin bahawa mereka akan diserang oleh kaum musyrikin pada perang Badar. Baginda mengatakan tak seorang pun diantara kaum musyrikin itu dapat menyerang mereka. Apabila peristiwa itu berlaku hal itu telah benar-benar berlaku. Baginda juga pernah memberitahu tentang segolongan umatnya akan tenggelam di lautan dan di antara yang tenggelam itu termasuklah Ummu Haram binti Milhan dan perkara itu telah benar-benar berlaku.


Baginda pernah berkata kepada seorang laki-laki yang makan dengan tangan kirinya, “Makanlah dengan tanganmu” Orang itu menjawab, “Saya tidak boleh” lalu Rasulullah s.a.w berkata, “Engkau tidak akan boleh buat selama-lamanya.” Sesudah itu orang itu pun tidak boleh mengangkat tangan kanannya ke mulut.


Ketika baginda masuk ke Mekah pada tahun pembebasan kota Mekah. Masa itu baginda melihat berhala bergantungan di sekeliling Kaabah. Dengan menggunakan sebilah buluh yang ada ditangannya lalu baginda melemparkannya ke arah berhala-berhala itu sambil berkata, “Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap,” maka berhala-berhala itu pun jatuh bergelimpangan.


Rasulullah s.a.w. pernah mengundang kaum sufi datang ke rumahnya. Kedatangan kaum sufi itu telah dijamu dengan hidangan berupa sekeping roti basah. Kata Abu Hurairah, “Maka aku pun terlambat datang sehingga beliau memanggilku.”


Ketika kaum itu sampai kelihatan di piring itu hanyak ada sedikit saja sisa-sisa roti di dalam piring itu. Kemudian baginda mengumpulkan sisa roti itu menjadi sesuap dan meletakkannya diatas jari-jarinya sambil berkata : “Makanlah dengan menyebut nama Allah.” Setelah itu mereka pun makan roti itu sehingga kenyang.


Seorang laki-laki pernah memberi semangkuk air kepada Rasulullah s.a.w, lalu beliau pun menceluplan jari-jarinya ke dalam air itu sambil berkata kepada suatu kaum yang berjumlah 70-80 orang “marilah” lalu mereka semua pun berwudhu dengan air itu.


Dalam satu riwayat menceritakan, semasa perang Tabuk berlaku hanya terdapat sejumlah air yang tidak dapat menghilangkan dahaga seorang pun. Sedangkan kaum muslimin pada saat itu sangat kehausan apatah lagi pada masa itu mereka sedang bertempur di bawah terikan panas cahaya matahari. Lalu mereka mengadu kepada Rasulullah s.a.w lantas baginda pun mengambil anak panah dari Bani Kinanah dan membenamkannya air dari kesan anak panah itu dan kaum muslimin yang berjumlah 30,000 orang itu pun dapat menghilangkan kehausan mereka.
Seorang wanita telah datang kepada Rasulullah dengan membawa anak kecilnya yang berkepala botak. Wanita itu meminta Rasulullah mengubati kepada anaknya agar ditumbuhi rambut. Lalu baginda mengusap kepala anak kecil itu dan seketika itu juga tumbuhlah rambutnya dan sembuhlah penyakit kepalanya.


Kemudian penduduk Yamamah telah mendengar berita ajaib itu maka datanglah seorang wanita kepada Musailamah (Nabi Palsu yang mengakui lebih pandai dari Rasulullah) dengan membawa seorang anak, lalu Musailamah pun mengusap kepada anak kecil itu maka dengan kehendak Allah tiba-tiba rambut Musailamah gugur dengan sendirinya sehingga menjadi botak malah kebotakan itu telah menurun kepada anak cucunya.


Dalam suatu peristiwa, pedang milik Ukasyah telah patah semasa bertempur dalam Perang Badar lalu Rasulullah s.a.w. memberinya sebatang ranting kayu. Tiba-tiba ranting kayu bertukar menjadi pedang ditangan Ukasyah sehinggalah seterusnya.


Manakala dalam suatu peristiwa lain Rasulullah s.a.w pernah mengusap kaki seseorang yang patah setelah diusap kaki orang itu ia sembuh seperti sediakala seolah-olah tidak pernah patah sama sekali.


Begitulah sebahagian daripada mukjizat-mukjizat Rasulullah s.a.w yang dapat diceritakan di sini, semoga dengan kisah-kisah tersebut akan membuka pintu hati kita untuk memikir dan menyaksikan kebesaran dan kekuasaan Allah ke atas makhluk yang dikehendakinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan