Ahad, 26 Julai 2009

MUKJIZAT NABI MUSA


MUKJIZAT NABI MUSA


Nabi Musa a.s. adalah tergolong dalam salah seorang rasul yang utama. Kepada Nabi Musa, Allah telah turunkan sebuat kitab suci bernama Taurat untuk dijadikan sebagai pedoman dan petunjuk kepada kaumnya Bani Israel.


Nabi Musa dilahirkan di negeri Mesri yang pada masa itu diperintah oleh seorang raja yang zalim bernama Firaun. Sebelum kelahiran Nabi Musa lagi Firaun telah mengeluarkan perintah kepada tenteranya supaya membunuh setiap anak lelaki yang lahir dikalangan Bani Israel. Tindakan Firaun ini adalah disebabkan oleh takwil mimpi yang diberikan oleh tukang tenungnya yang menyatakan bahawa suatu hari nanti kerajaannya yang besar itu akan tumbang dan digulingkan oleh seorang putera di kalangan Bani Israel. Berita dari nujum itulah yang menyebabkan hati Firaun berasa terlalu sakit.


Itulah puncanya yang menyebabkan Firaun memerintahkan kepada petugasnya membunuh semua bayi-bayi lelaki yang lahir di kalangan Bani Israel. Malah Firaun juga memerintahkan semua wanita Bani Israel tidak boleh mendekati suami mereka.
Walaupun Firaun ingin membunuh semua bayi lelaki Bani Israel, tetapi Tuhan itu Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana. Betapa pun tersusunnya rancangan Firaun itu tetapi rancangan Allah jugalah yang lebih baik.


1. Mukjizat Nabi Musa semasa kecil.


Pada suatu hari Yukabad, ibu kepada Nabi Musa telah terdengar suara ghaib ketika sedang meriba Nabi Musa yang menyuruhnya menyusukan bayi itu, kata suara itu :
“Jangan bimbang, kerana Allah akan memelihara dan melindung keselamatannya”
Suara ghaib itu juga menyuruhnya (ibu bapa Nabi Musa) membuat sebuah peti dan memasukkannya. Dan kemudian peti itu dihanyutkan ke dalam sungai Nil. Setelah peti itu siap, Yukabad menyusukan Nabi Musa sehingga kenyang. SEtelah itu Nabi Musa dimasukkan ke dalam peti itu dan terus dihanyutkan ke dalam Sungai Nil.


Dengan linangan air mata, Yukabad memerhatikan anaknya yang dihanyutkan itu. Akhirnya dengan kehendak Allah, peti itu hanyut ke kawasan istana Firaun. Ketika itu Puteri Firaun sedang mandi-manda bersama dengan dayang-dayangnya. Puteri Firaun itu terus mengambil peti yang terdapat Nabi Musa itu lalu membawanya ke istana dan ditunjukkan kepada ibunya.
Apabila Asiah isteri Firaun membuka peti itu didapatinya ada seorang bayi yang sangat comel lalu dia jatuh kasih terhadap bayi itu. Dia memeluk dan mencium bayi itu dengan penuh kasih sayang. Kemudian Asiah berpesan kepada anaknya dan juga dayang-dayang istana supaya merahsiakan berita penemuan bayi itu.


Akhirnya rahsia yang selama ini terkunci rapat terpecah juga apabila Firaun terserempak dengan bayi itu. Lalu diapun bertanya kepada isterinya Asiah menjawab dengan tenang tanpa berselindung.


Asiah, isteri Firaun adalah seorang yang beriman kepada Allah, tetapi keimanannya itu dirahsiakan daripada pengetahuan suaminya. Firauan berkata kepada isterinya :
“Beta khuatir inilah bayi lelaki seperti diramalkan oleh ahli nujum itu di mana dia akan membinasakan kerajaan beta yang agung ini, oleh itu eloklah kita bunuh saja dia.”
Asiah berkata kepada suaminya : “Janganlah bayi yang tidak berdosa ini dibunuh, patik sayang padanya, lebih baik kita ambil dia menjadi anak angkat. Mudah-mudahan dia berguna kepada kita kelak. Hati patik tertawan pada bayi ini, lihatlah betapa comel dan sihatnya dia.
Hati Firaun menjadi lembut mendengar rayuan isterinya. Lalu dia pun mengambil bayi itu dari pangkuan isteri dan diribainya. “Siapakah nama anak ini”


Isterinya menerankan bahawa bayu itu masih belum bernama lagi memandangkan anak itu ditemuinya ketika hanyut dan tersadai di rumpun pokok maka Asiah pun menamakannya Musa. Mu dalam bahasa Mesir bererti air. Sa pula ialah pokok. Maka maknanya ialah pokok air.


Selama menjadi anak angkat Asiah dan Firaun, Nabi Musa dipelihara dan dididik seperti anak raja sehingga rakyat mengganggap Nabi Musa adalah anak kepada Firaun.


Pada suatu hari ketika Nabi Musa sedang seronol bermain lalu dia diambil dan diangkat oleh Asiah dan diletakkan di atas riba Firaun. Nabi Musa memerhati wajah bapa angkatnya dengan pandang yang tajam. Tangannya yang comel meraba-raba janggut Firaun sekuat-kuat hatinya sehingga Firaun merasakan sakitnya sampai ke otak. Firaun menjadi marah lalu dicampaknya Nabi Musa ke lantai. Kemudian dia memerintahkan pengawalnya menyembelih Nabi Musa kerana Firaun menganggap dialah budak yang diramalkan oleh ahli nujum istana itu.


Asiah terperanjat mendengar keputusan Firaun lalu beliau menghampiri suami dan memujuk. Asiah bertanya kepada suaminya mengapa dia bertindak terhadap kanak-kanak yang tidak tahu apa-apa.


Lalu Asiah mencadangkan kepada Firaun supaya menguji kecerdasan otak Nabi Musa untuk mengetahui benar atau tidak cakapnya.
Kata Asiah : “Kita letakkan dua talam, satu berisi bara api berwarna kunind dan satu lagi emas, dan kita suruh dia pilih. Kalau anak itu mengambil emas bererti dia mempunyai kepandaian yang tinggi tapi kalau dia memilih bara api dia masih belum berakal.”


Mendengar saranan itu, Firaun mengangguk bersetuju. Kemudian diapun memerintahkan dayang-dayangnya mengambil kedua-dua barang yang dikehendakinya itu. Setelah kedua-dua dulang tersebut diletakkan dihadapan Nabi Musa yang tidak mengerti apa-apa itu. Nabi Musa menghulurkan tangannya hendak mengambil emas, tetapi tanpa dilihat oleh sesiapa malaikat Jibril menolak tangan Nabi Musa kearah bara api dan Nabi Musa mengambil bara itu lalu disuapkan ke mulut maka melecurlah mulutnya. Akan tetepi tangannya sedikitpun tidak terjejas.


“Lihatlah ! Betapa bodohnya anak ini, dia benar-benar belum tahu apa” kata-kata Asiah kepada Firaun. Kemudian Firaun mengambil Nabi Musa lalu diribanya. Dia berasa kesihan melihat mulut Nabi Musa yang melebur itu. Asiah dalam diam-diam bermohon kepada Allah agar dihilangkan tanda melecur di mulut Nabi Musa itu.


2. Mukjizat diberi kekuatan.


Pada suatu hari Nabi Musa berjalan-jalan di kota Mesir, pada masa itu dia telah meningkat remaja lalu dia terserempak dengan dua orang lelaki yang sedang bergaduh. Dari pakaian yang dipakai oleh lelaki itu Nabi Musa mengenali bahawa seorang daripada mereka adalah dari golongan Bani Israel bernama Samiri dan seorang lagi dari golongan Qibti dari suku Firaun yang bernama Fatun.


Samiri yang berbadan kecil tidak dapat berbuat dan sanggup menahan serangan Fatun yang bertubuh besar. Lalu meminta pertolongan Nabi Musa yang tidak jauh dari situ. Apabila Nabi Musa mendengar suara dia meminta tolong Nabi Musa terus menyerang Fatun. Dengan pukulan dan tumbukan yang kuat Fatun yang berbadan besar itu jatuh rebah dan terus mati.


3. Mukjizat bercakap dengan Tuhan


Setelah selamat dari penganiayaan Firaun, Nabi Musa a.s dan Nabi Harun a.s telah membawa kaumnya kesuatu tempat di hujung di antara laut merah iaitu tidak jauh dari daerah Tursina. Bagi kesejahteraan dan kerukunan hidup kaumnya Nabi Musa a.s mengharapkan adanya peraturan-peraturan hidup yang tertentu yang dapat menjamin keamanan dan keharmonian hidup mereka. Sebab itulah Nabi Musa a.s telah bermohon kepada Allah S.W.T agar diturunkan sebuah kitab untuk dijadikan pedoman hidup untuk kaumnya Bani Israel yang degil itu.


Untuk memenuhi permintaan itu, Allah telah memerintahkan Nabi Musa supaya mensucikan diri terlebih dahulu iaitu dengan cara berpuasa selama 30 hari lamanya. Setelah itu Nabi Musa a.s pun diperintahkan oleh Allah untuk datang ke Tursina, di mana Nabi Musa akan memperolehi peluang untuk bercakap-cakap dengan Allah. Untuk pergi ke Tursina Nabi Musa a.s telah memilih seramai 70 orang di antara kaumnya.


Kemudian Nabi Musa memutuskan untuk segera pergi ke Tursina bagi menemui Tuhannya. Nabi Musa berasa adalah lebih baik dia cepat sampai ke Tursina sebelum waktu yang telah ditetapkan oleh Allah. Bagaimanapun Allah telah memerintahkan kepadanya agar beliau menunggu sampai bilangan 40 hari sejak sewaktu dia berangkat.


Setelah sampai pada waktu yang ditentukan, Nabi Musa a.s pun berangkat seorang diri menemui Allah di Tursina di atas bukit Sinai. Segala urusan kaumnya telah diserahkan kepada Nabi Harun a.s sebagai wakilnya untuk mengatur segala keperluan sehingga Nabi Musa kembali membawa amanah Tuhan yang maha kuasa.


Di puncak gunung itu, Nabi Musa telah bercaka p-cakap dengan Allah, itulah suatu kejadian yang belum pernah dialami oleh seorang manusia di masa itu selain Nabi Musa. Dalam percakapan itu, Allah telah menjelaskan hakikat ilmu agama, tentang pedoman dan petunjuk, aturan dan hukum yang tidak boleh dilanggar. Setelah selesai percakapan itu Nabi Musa memohon kepada Allah agar diberi kesempatan kepadanya untuk melihat sendiri rupa Allah, kerana selain keinginannya sendiri hal itupun pernah diminta oleh kaumnya.


Maka Allah pun berfirman yang berbunyi : “Engkau tidak dapat melihatKu, tetapi pandanglah kearah gunung itu. Bila gunung itu masih tetap di situ maka engkau akan dapat melihat Allah, Aku”


Sebaik saja Nabi Musa a.s menoleh ke arah gunung yang dimaksudkan, tiba-tiba gunung tersebut bergerak-gerak lalu tenggelam ke dalam bumi. Melihat pemandangan yang luar biasa itu maka gementarlah seluruh tubuh Nabi Musa a.s lalu di tunduk dan bersimpuh sujud menyembah Tuhannya. Dengan rahmat Allah S.W.T, Nabi Musa dipelihara dari keadaan yang luar biasa itu. Hati menjadi tenang semula lantas diapun mengucapkan tasbih mensucikan diri dan membesarkan Allah S.W.T.


Setelah menerima kitab yang berisikan segala sesuatu yang diperlukan oleh Bani Israel maka berkatalah Nabi Musa a.s yang bermaksud : “Ya Tuhan ! Sesungguhnya aku telah engkau beri kemuliaan yang belum pernah Engkau berikan pada orang lain selain diriku” Allah pun berfirman kepadanya yang berbunyi :

Yang bermaksud :
“Hai Musa ! Aku telah memilihmu menjadi pembawa risalahKu dan perkataanKu untuk manusia. Maka ambillah apa yang telah Aku berikan ini dan bersyukurlah Engkau kepada Ku”
-Al-Araf : 144-


4. Tenggelamnya Qarun adalah akibat mukjizat Nabi Musa.


Qarun bin Yashar bin Qahits bin Laawi dan Yaakub dan Ishak bin Ibrahim a.s adalah anak kepada bapa saudara Nabi Musa a.s. Qarun amat fasih membaca dan menghafal kitab Taurat. Dia disifatkan sebagai seorang yang baik peringatannya dan cita-citanya mudah tercapai.
Oleh kerana beberapa kelebihan yang dimilikinya, beliau telah dilantik oleh Firaun menjadi pengawal kerajaannya. Kepada Nabi Musa a.s selalu mendekatinya kerana hubungan kerabat dan mendalami kitab Taurat.


Lama-kelamaan sifat Qarun yang terpuji beransur-ansur berubah kepada engkar apabila dia memiliki kekayaan harta bendar seperti emas, perak, permata, wang, ternakan, tanaman dan bentuk kekayaan lain yang luar biasa.


Punca kekayaan yang luar biasa itu diperolehi daripada ajaran Nabi Musa a.s kepadanya. Ianya berlaku setelah Nabi Musa a.s menerima wahyu kitab-kitab Taurat dan Allah S.W.T memerintahkan supaya wahyu itu ditulis dengan tinta emas. Maka Nabi Musa a.s memanggil Qarun yang mempunyai tulisan yang cantik bagi menulis wahyu itu. Ketika itu Qarun masih lagi hidup dalam serba kemiskinan.


Bagi membuat tinta emas. Allah S.W.T mengajarkan Nabi Musa a.s beberapa potong ayat dan ayat itu diturunkan kepada Qarun sebagai jurutulis kitab Taurat. Melalui ayat itu maka terjadilah emas sebagai mana yang dihajati dan wahyu itupun selesailah ditulis dengan tinta emas.


Tetapi bagi Qarun selepas tugas penulisan itu, dia dipengaruhi oleh pujukan syaitan dan akhirnya dia melanggar janjinya dengan Nabi Musa. Beliau membuat emas dan permata melalui ayat yang diajarkan untuk dirinya sendiri.


Diriwayatkan bahawa sebaik sja Qarun keluar dari rumahnya beliau mendapati rumahnya telah dilengkapi dengan perhiasan yang serba indah. Dan ada juga meriwayatkan bahawa ke mana saja beliau pergi beliau sentiasa diiringi oleh 4,000 pengiring yang berpakaian seragam.
Oleh kerana Qarun telah terlampau kaya, anak-anak kunci bagi gudang dan almari hartanya sehingga memerlukan 60 orang untuk membawanya. Adapun ukuran anak kunci tiap-tiap gudang itu tidak besar daripada jari tangan.


Dengan harta yang banyak itu dita telah membina rumahnya dengan harga yang mahal, besar dan seindah-indah rupa senia binaannya. Dalam pada itu timbullah rasa iri hati di kalangan orang-orang miskin yang lemah imannya dan berkata : “Amboi bahagianya Qarun ! Alangkah baiknya kalau aku jadi sepertinya” Manakala pihak-pihak yang teraniaya oleh perbuatan Qarun maka ramailah yang menyumpah seranahnya.


Tatkala turun ayat perintah membayar zakat kepada Nabi Musa, maka Qaran berhajat untuk berpakat dengan Nabi Musa bahawa cara beliau mengeluarkan zakat ialah dengan satu dinar pada nisbah setiap satu dirham. Pada hal zakat yang diwajibkan kepada mereka ialah satu perempat daripada hart daripada harta kekayaannya. Qarun beranggapan bahawa zakat yang disyaratkan oleh Nabi Musa itu cukup banyak dan berat.


Dia bimbang hartanya yang banyak akan berkurangan kerana mengeluarkan zakat. Setelah pakatannya ditolak, maka beliau memutuskan untuk tidak akan mengeluarkan zakat sebagaimana yang diwajibkan itu untuk selama-lamanya.


Setelah peristiwa pakatan itu ditolak oleh Nabi Musa a.s maka berkatalah Qarun kepada Bani Israel. “Sesungguhnya Musa mahu merampas harta bendaku dan kemudiannya harta benda kamu” Maka kaum Bani Isreal pun menjawab : “Tuan adalah pemimpin kami, maka perintahkan sekehendak tuan” Kata Qarun : “Datanglah kepadaku seorang perempuan lacur”
Maka mereka pun mematuhi perintah Qarun lalu membawa seorang perempuan lacur sebagaimana yang dikehendaki. Kemudian Qarun memberikan 1000 dinar kepada perempuan lacur itu dan berpesan kepadanya : “Katakan bahawa Musa telah menggauli engkau dan sedang hamil lantaran perbuatan Musa”


Pada perayaan kaun Bani Israel, maka Qarun pun mengumpulkan orang-orangnya disatu majlis. Di majlis itu Qarun berkata kepada Nabi Musa : “Berilah kami nasihat singkat tapi mengena” Nabi Musa pun member nasihat, katanya : “Barangsiapa mencuri kita potong tangannya, barangsiapa penuduh zina tanpa alasan kita rotan dan barangsiapa zina muhsan maka kita rejam.” “Meskipun engkau yang melakukannya” Tanya Qarun.


Nabi Musa menjawab : “Meskipun saya sendiri” Maka Qarun pun berdiri lalu berseru :
“Sungguh orang-orang Bani Isreal menuduh engkau berbuat zina dengan perempuan ini”
“Panggil dia !” jawab Nabi Musa a.s. Maka perempuan lacur itupun keluar dan dibawa ke hadapan Nabi Musa.


Maka berkatalah Nabi Musa :
“Demi Allah yang menciptakan engkau, yang menciptakan laut dan menurunkan kitab Taurat, hendaklah engkau berkata benar !”
Dengan kehendak yang Maha Esa, segala yang dirancangkan oleh Qarun tidak terlaksana sebaliknya Allah telah menolong Nabi Musa di mana wanita telah berkata : “Hai Musa, engkau bebas dan bersih dari apa-apa yang dituduh oleh Qarun. Sesungguhnya Qarun telah member wang kepadaku sebanyak 1000 dinar agar aku mengaku bahawa engkau telah melakukan lacur denganku, sedangkan aku takur kepada Allah S.W.T untuk menuduh lacur kepada utusanNya.”
Maka Nabi Musa pun sujud sambil menangis dan berkata : “Ya Allah Tuhanku, bila aku ini Nabi Mu yang sebenar-benarnya maka tolanglah aku”.


Allah S.W.T memberi wahyu kepadanya dan kataNya : “Wahai Musa, sesungguhnya bumi ini telah aku jadikan tunduk kepada perintah mu, maka perintahkanlah dia sekehendak Mu”
Nabi Musa pun berseru kepada kumpulan Bani Israel : “Barangsiapa yang bersama Qarun supaya tetap dengan dia. Barangsiapa dengan aku menyisihlah dari Qarun.”.


Maka orang ramaipun mengasingkan diri dari Quran kecuali dia orang. Kemudian Nabi Musa a.s memerintahkan kepada bumi, katanya : “Hai bumi, telanlah mereka itu”. Maka bumipun menelan Quran dan pengiringnya sampai kelutut. Kemudian Nabi Musa a.s memerintahkan lagi : “Hai bumi, telanlah mereka”. Bumipun menelan mereka sampai ke pusat. Mereka menyumpah-nyumpah terhadap Nabi Musa.


Nabi Musa memerintahkan lagi kepada bumi bagi kali yang ketiga : “Telanlah mereka”
Maka bumipun menelan mereka sampai ke leher dan mereka tetap menyumpah-nyumpah Nabi Musa sedangkan Nabi Musa tidak berpaling kepada mereka kerana marahnya. Nabi Musa memerintahkan kepada bumi bagi kali keempat : “Telahlah mereka” Maka bumipun menelan mereka sepenuhnya.


Pada masa kejadian ini kelihatan Bani Israel berbisik-bisik sesama sendiri mengikut tafsiran mereka dengan katanya : “Musa berdoa supaya Quran ditelah bumi agar dia dapat mewarisi rumah dan harta kekayaan Quran”. Bisikan itu didengari oleh Nabi Musa, maka beliaupin bermohon kepada Allah. Maka dengan izin Allah rumah dan harta kekayaan Quran pun ditelan bumi sepenuhnya.


Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :
“Maka telah Kami tenggelamkan Qarun berserta rumahnya ke dalam bumi”
Maka rumah itu mulai bergerak-gerak dan menghilang ke dalam bumi sehingga kedasar bumi yang paling bawah serta tetap tinggal didalamnya sampai hari sangkala ditiup iaitu Hari Kiamat.


5. Mukjizat tongkat Nabi Musa.


Firaun kelihatan agak marah, tetapi perdebatan tetap diteruskan berjalan dalam suasana hangat. Raja Mesir itu cuba mempertahankan kewibawaan dan kedudukannya sebagai pemerintah dan penguasa Mesir, lalu Firaun bertanya lagi kepada Nabi Musa :
“Siapakah Tuhan yang kamu sebut-sebutkan itu, adakah di atas bumi ini selain aku yang patut disembah dan dipuja?” “Ya memang ada” ujar Nabi Musa “Tuhan mu, Tuhan nenek moyangmu dan Tuhan sekalian alam ini”.


Kemudian Firaun berkata kepada penasihat-penasihat dan pembesar-pembesarnya bahawa rasul yang diutus kepada mereka itu adalah orang gila. Kemudian Firaun berkata pula siapakah Tuhan Nabi Musa. Lantas Nabi Musa pun menerangkan bahawa Tuhannya ialah Tuhan yang memberikan kepada setiap makhluk sesuatu bentuk kejadian, kemudian member petunjuk kepadanya.


Firaun mengemukakan pelbagai soalan kepada Nabi Musa. Semuanya dijawab dengan munasbah sehingga Firaun tidak dapat menolak keterangan dan dalil-dalil Nabi Musa.
Firaun tersinggung dengan hujah-hujah Nabi Musa dan dia berasa darjatnya terhina sebagai raja Mesir yang mempertuhankan dirinya. Firaun mengancam Nabi Musa dengan katanya :
“Wahai Musa ! Jika kamu mengakui Tuhan selain daripada aku, pasti aku masukkan kamu ke dalam penjara”


“Hingga begitu sekali” kata Nabi Musa lalu menyambung “apakah kamu akan memenjarakan aku walaupun aku dapat membuktikan kebenaran kata-kata itu”. Firaun terus berkeras dan meminta Nabi Musa memberikan bukti dan tanda-tanda yang menunjukkan kebenaran kata-kata beliau. Begitulah lebih kurang perdebatan antara Nabi Musa dan Firaun yang terdapat dalam Al Quran surah ‘Asy Syura ayat 18 hingga 31.


Untuk membuktikan kebenaran kata-katanya lantas Nabi Musa pun segera meletakkan tongkatnya di atas lantai. Dengan serta merta tongkat itu bertukar menjadi seekor ulan besar merayap kearah Firaun. Firaun ketakutan dan melompat turun dari singgahsananya. Kemudian Firaun berkata : “Wahai Musa ! Demi asuhanku selama 18 tahun terhadapmu panggillah kembali ularmu itu”.


Kemudian Nabi Musa memegang ulan itu lalu iapun kembali menjadi tongkat. Firaun kagum dengan keajaiban tongkat itu. “Adakah kamu mempunyai bukti yang lain yang boleh kamu tunjukkan kepadaku” Tanya Firaun lagi.


Nabi Musa mengakui masih ada lagi bukti yang boleh ditunjukkan kepada Firaun. Lalu diapun memasukkan kedua-dua tangannya ke dalam baju kemudian dikeluarkan semula, tangan menjadi berkilau-kilau. Cahaya kilauan tangan Nabi Musa itu menyilau mata Firaun dan pembesar-pembesar yang berada disekelilingnya.


Walaupun Nabi Musa telah menunjukkan buktinya namun Firaun tetap berdegil dan tidak mahu menyerah kalah kepadanya. Firaun meminta pembesar-pembesar dan rakyatnya jangan terpengaruh dengan dua pertunjukkan Nabi Musa itu.


Kata Firaun kepada rakyat yang berada di majlis itu : “Musa adalah ahli sihir yang cekap dan mahir, kedatangannya adalah bertujuan untuk menguasai Mesir dan penduduknya”
Atas anjuran Haman, penasihat Firaun, Nabi Musa disuruh pulang dan datang lagi semula ke istana pada waktu lain apabila tukang-tukang sihir-sihirnya dapat dikumpulkan untuk berlawan dengan Nabi Musa.


Pada saat yang ditentukan, berkumpullah mereka semua di istana Firaun. Firaun dapat mengumpulkan tukang-tukang sihirnya yang dianggap boleh mengalahkan Nabi Musa.
Selepas masing-masing mengambil tempat, ahli-ahli sihir Firaun melemparkan tongkat dan tali ke tengah medan pertandingan itu. Dengan segera benda-benda itu menjelam menjadi ular. Kemudian Nabi Musa melemperkan tongkatnya pula. Ahli sihir itu berasa kagum melihat ular jelmaan dari tongkat Nabi Musa menelan kesemua ahli-ahli sihir mereka.


Ahli-ahli sihir Firaun tunduk sujud kepada Allah dan menyerah kalah di hadapan Nabi Musa sambil berkata : “Ini bukan permainan sihir yang seperti kami ketahui, ia digerakkan oleh kuasa ghaib yang menunjukkan kebenaran Nabi Musa”. Firaun yang angkuh dan sombong ini memandang tajam terhadap ahli-ahli sihirnya yang berpaling tadah kepada Nabi Musa. Firaun marah dan berleter kepada ahli-ahli sihirnya kerana tidak boleh mengalahkan kepandaian Nabi Musa.


Akhirnya dengan perintah Firuan, ahli-ahli sihir itu dihukum potong tangan dan kaki mereka kerana berpaling tadah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan